onsdag 7 mars 2012

Höga berg och djupa dalar

Ett lager flytspackel skulle jag sedan lägga på den porösa EPS-cementen. Enligt anvisningen skulle det gå åt 95 kg flytspackel för 11 kvm och 5mm höjd. Vis av erfarenhet köpte jag 140 kg för säkerhets skull.

Men att flyspackla var inte riktigt så enkelt som jag trott. Den porösa EPS:en sög åt sig mer spackel än beräknat och flytspacklet flöt inte riktigt ut som jag tänkt mig. När det torkat kändes det som att gå på ett våglandskap med höga berg och djupa dalar.

Ok, på't igen! Nya säckar inköptes och efter att ha markerat höjdskillnaderna så som i en topologisk karta fyllde jag i dalarna med mer flytspackel. Denna gång jämnade jag till med en lång planka (något jag slarvat med första gången).

Resultatet blev hyfsat, och efter att ha fyllt på en tredje gång med flytspackel var jag nöjd.

Vad ska man då lära sig till nästa gång? Jo, kanske lägga ett första, "stoppande" lager flytspackel för att täppa till den porösa EPS:en eftersom spacklet verkar kunna rinna ner lite ojämnt när det torkar. Därefter spackla en andra gång och väga av/dra av noga med en lång planka + vattenpass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar