torsdag 8 mars 2012

Helrenovering av barnrummet

Tjejerna delade fortfarande rum när det var dags för en helrenovering av sovrummet. Carlas rum var nästan klart, och då var det väl inte mer än rätt att även Rika fick ett "nytt" rum när det var dags att dela.

Tillfälle gavs en sommarvecka ett år efter hålet i väggen, alltså sommaren 2011. Hela familjen utom jag var hos farmor och farfar en vecka - ett utmärkt tillfälle att vända uppochner på ett sovrum :-)
När jag rev bort gammal tapet visade det sig att skivorna på en vägg var fuktskadade. Sådant är skönt att få riva ut! Bakom tapet och väggskiva hittade jag en gammal yttervägg.

Ja, det är alltid spännande att riva i gamla hus och påminnas om dess historia.

Om jag ska dra någon lärdom av ytskiktsrenoveringen i detta rum är det nog att renoveringsgips är värt att använda vid gamla väggar. De ursprungliga väggskivorna var porösa och svåra att få släta trots att jag använde Easy Cover tapet.

Det hade varit värt besväret att lossa dörr- och fönsterfoder och sätta upp 7mm renoveringsgips för att få väggarna riktigt bra.

För att undvika slipdam brukar jag spackla (utan att slipa) och sedan sätta upp underlagstapet, typ Easy Cover, när det rör sig om väggar mitt i huset där vi bor. Ett dyrare sätt, men skönt att slippa dammet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar