måndag 21 maj 2012

Fönstersmygar

Att fixa till fönstersmygar är egentligen inte så svårt. Här behöll vi det gamla fönstret och jag fixade bara till "smygen" runtomkring.

Jag börjar med att köpa hyvlat virke med rätt bredd som jag grundmålar. Därefter kapar jag till över- och underkant till rätt längd. Sedan kan jag hålla dem på plats och rita ett streck i liv med väggen för att få den exakta bredden (brukar inte vara helt lika hela vägen...). Så sågar jag till över- och underbitarna med cirkelsågen och monterar fast dem. Sedan är det bara att göra likadant med höger och vänster sida.


När smygarna är på plats är det dags för foder. Jag brukar köpa färdigmålade och sedan gera dem i (ca) 45 grader - lite mätande och pysslande blir det ju alltid. För just detta fönster blev det även två små speciallister för det var så snett och vindt.

Slutligen återstår bara spackel och latexfog i skarvar och håligheter innan slutmålningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar